Kto musi zgłosić się na badania medycyny pracy?
Zgodnie z art. 211 Kodeksu pracy przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkiem pracownika. Dlatego musi on zgłosić się na badania medycyny pracy, nawet pod groźbą rozwiązania stosunku pracy. Na badania lekarskie wysyła pracownika jego pracodawca, który pokrywa również wszystkie koszty. Obowiązek odbycia badań obejmuje wszystkich pracowników, czyli osoby pozostające w stosunku służbowym, osoby, które wykonują swoją pracę na podstawie umowy o pracę, osoby, które w czasie pracy narażone są na działanie czynników szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia. Badaniom muszą się także poddać studenci, którzy w czasie studiów narażeni są na wpływ czynników uciążliwych dla zdrowia.
Kodeks pracy określa, kiedy pracownik musi zgłosić się na badania medycyny pracy:
- przed rozpoczęciem nowej pracy;
- po zmianie stanowiska;
- po zmianie charakteru stanowiska;
- przed zakończeniem ważności poprzedniego zaświadczenia (u osób pracujących na tym samym stanowisku);
- po zwolnieniu lekarskim określonym na więcej niż 30 dni.
Jakie badania wykonuje lekarz medycyny pracy?
Lekarz medycyny pracy wykonuje badania wstępne, okresowe i kontrolne. To znaczy, że pracownik musi zgłosić się do przychodni medycyny pracy przed rozpoczęciem nowej pracy, a także po wyznaczonym terminie, gdy pozostaje w stosunku pracy z tym samym pracodawcą. Na podstawie wyników badań lekarz określa, czy zatrudniony jest zdolny do wykonywania pracy na danym stanowisku. Wydane zaświadczenie należy dostarczyć pracodawcy.
Każde badanie lekarskie kończy się wydaniem orzeczenia o braku przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku lub o istnieniu przeciwwskazań do pracy na tym stanowisku (określonym wcześniej na skierowaniu na badania lekarskie).